Obszar 1
Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Przedszkolacy z systematycznie uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego. Jest to okazja do równomiernego rozwoju sprawności ruchowej dzieci. Nauczycielki urozmaicają zestawy ćwiczeń różnymi ciekawymi i często niekonwencjonalnymi przyborami . Dzieci bardzo lubią tą formę aktywności w przedszkolu.
Scenariusz zajęć z dziećmi 5-6- letnimi
Zabawy ruchowe z nietypowymi przyborami
- kolorowa tekturka.
Cele ogólne:
• kształtowanie umiejętności ćwiczenia z nietypowymi przyborami;
• rozwijanie sprawności motorycznej i ruchowej u dzieci poprzez gry i zabawy ruchowe;
• zastosowanie wybranych elementów gimnastyki twórczej;
• reagowanie na pauzę w muzyce;
• rozpoznawanie rytmu;
• kształtowanie poprawnej postawy podczas współzawodnictwa;
Cele operacyjne ( dziecko):
• poprawnie reaguje na sygnały wzrokowe, słowne, słuchowe;
• wykonuje proste ćwiczenia z wykorzystaniem nietypowych przyborów gimnastycznych;
• doskonali cechy motoryki: zwinność, szybkość, płynność ruchów;
• prawidłowo rozpoznaje rytm: do marszu, do biegu;
• porusza się po wyznaczonej przestrzeni- tor konkurencji sportowej;
• wykonuje różne ruchy i elementy ćwiczeń płynnie z zachowaniem ogólnych zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw i ćwiczeń ruchowych;
Metody:
• czynna- kierowana własną działalnością dziecka
• percepcyjna- obserwacji i pokazu
• słowna- objaśnienia i instrukcje
Pomoce:
• kolorowe tekturki w ilości odpowiadającej liczbie dzieci, papierowe rolki, długie klocki plastikowe, nagrane piosenki, tamburyno
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Przebieg zajęć:
Zabawy wprowadzające:
Ø Zabawa przy piosence ,, Ach jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się”- dzieci maszerują po obwodzie koła jednocześnie śpiewając piosenkę. Na słowa ,,do przodu, do tyłu i raz dwa trzy” - dzieci zmieniają kierunek marszu na przeciwny.
Ø Spacer w dowolnym kierunku po sali przy akompaniamencie muzyki. Pauza w grze wzywa dzieci do zgromadzenia się wokół nauczycielki i zatrzymania w siadzie skrzyżnym. Ćwiczenie powtarzane jest kilka razy. Każdorazowo nauczyciel zatrzymuje się w innym miejscu sali.
Zabawy rozgrzewające:
Ø Zabawa ,,Skłony”
Ø Zabawa ,,Jedzie rowerek na spacerek jaki z tyłu ma numerek”- dzieci w leżeniu na plecach naśladują szybką i wolną jazdę na rowerze. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i nóg.
Ø Zabawa ,,Zegarki:- zabawa polega na naśladowaniu ruchem głowy dużych i małych zegarów.
Zabawy z nietypowymi przyborami- kolorowymi kartonikami:
Ø Ćwiczenia słuchowo- ruchowe do wybranej melodii. Każde dziecko otrzymuje kolorową tekturkę i zatrzymuje się w wybranym przez siebie miejscu sali. Dzieci zakładają kolorowe tekturki na głowę tworząc kapelusze i maszerują w rytm muzyki po całej sali. Na zmianę rytmu dzieci leżą na plecach unosząc tekturkę raz prawą raz lewą nogą i obunóż.
Ø Zabawa ,, Powitanie” - dzieci ustawiają się w dwóch rzędach naprzeciw siebie, tekturki zakładają na głowę, podają sobie ręce i na sygnał kłaniają się.
Ø Zabawa ,, Gorące kamienie”- każde dziecko stara się chodzić po,, gorących kamieniach” w rytm muzyki.
Ø Zabawa ,, Kto szybciej do mety?” - dzieci siadają na kolorowych tekturkach i na dany sygnał odpychają się w kierunku mety.
Ø Zabawa ,, Jazda na jednej łyżwie”- każde dziecko stawia lewą po czym prawą nogę na tekturce i imituje ruchem jazdę na łyżwie.
Ø Zabawa ,, Toczenie rulonów przez most”- zadanie dzieci jest szybkie toczenie rulonu tylko za pomocą dwóch plastikowych klocków do wyznaczonej mety.
Ćwiczenia wyciszające:
Ø Zabawa ,, Oddech i tekturka”- dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym po obwodzie koła, chwytają kartonik dwiema dłońmi opierając jej górną krawędź o nos. Dziecko obserwuje, jak kartonik odsuwa się od twarzy, kiedy się na nią dmucha. Gdy kartka wróci na swoje miejsce, dziecko skupia uwagę na jej kontakcie z twarzą. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie z zamkniętymi oczami i z różnym nasileniem dmuchania.
Ø Zabawa przy piosence ,,Wietrzyk”- dzieci imitują ruchem słowa piosenki, zabawa ma za zadanie wyciszenie emocji, chwilę relaksu i wspólna zabawę.